نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

در وبلاگ سبزیجات،با آموزش های متنوع و معرفی کتاب های اندرویدی آشنا می شوید، مانند:نحوه کاشت سبزیجات،دانلود کتاب سبزیکاری،پرورش سبزیجات در آپارتمان،کشت خیار در گلخانه،کاشت خیار درختی در گلدان،سبزیکاری در گلدان،سبزیکاری در منزل،کاشت خیار زمینی،میزان تولید خیار گلخانه ای در 1000 متر،کست خیار در گلخانه،فصل کاشت سبزیجات ،سبزی،سبزیجات،ترب،ریحون،ریحان،کاشت ریحان،فصل کاشت سبزیجات،کشت گلخانه ای گوجه فرنگی،کود مخصوص خیار،طرز کاشت ریحان در گلدان

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

نحوهی کاشت سبزیجات

رنگ شناسی سبزیجات - بخش اول

 فوتوکیمیکال چیست

سبزی ها یکی از گروه های غذایی بسیار ارزشمند محسوب می شوند که در هرم غذایی روزانه جایگاه ویژهای دارند و بعد از نان و غلات بیشترین مقدار مصرف  یعنی ٥-٣ واحد را به خود اختصاص می دهند.

این گروه غذایی دسته وسیعی را شامل شده و حاوی انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین A و B می باشند. همچنین املاح ضروری بیشماری مانند کلسیم ، آهن ، روی ، منیزیم و سلنیوم دارند.

فیبر موجود در سبزی ها یکی دیگر از مواد غذایی غیر قابل هضم است که فوائد بیشماری از جمله افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش ، جلوگیری از یبوست و سرطانهای روده بزرگ و کاهش چربی های خون را دارند. آنتی اکسیدانهای موجود در سبزی ها یکی دیگر از اکسیرهای سلامت بخش سبزی ها بشمار می آید.

رنگ موجود در سبزی ها امروزه یکی از عوامل مورد توجه علوم پزشکی است که بر اساس رنگدانه ها و مواد شیمیایی موجود در آنها که اصطلاحا به آن فیتوکمیکال گفته می شود بصورت رنگ هایی متفاوت و البته زیبا در آمده که گاهی آن را در یک نوع سبزی نیز می بینیم  (مانند فلفل دلمه ای به رنگ های زرد، سبز، قرمز) در حالیکه خواص بسیاری در آنها وجود دارد. آنچه در این قسمت آمده دسته بندی سبزی ها بر اساس رنگ و خواص موجود در آنها می باشد.

در ادامه نسبت رنگ ها به خواص سبزی ها بیشتر می پردازیم ...

سبزی های قرمز

سبزیجات با رنگدانه های قرمز شامل سبزی هایی با رنگ قرمز یا صورتی است مانند : گوجه فرنگی ، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای قرمز، چغندر...

سبزی های رنگ قرمز

اصلی ترین رنگدانه ای که در این محصولات وجود دارند لیکوپن و آنتوسیانین است . که بعنوان آنتی اکسیدانهای قوی شناخته می شوند و می توانند نقش پیشگیری کننده خوبی در انواع سرطانها(مانند پروستات ، ریه ، مثانه و دهانه رحم ) و بیماریهای قلبی - عروقی داشته باشند.

لیکوپن همچنین می تواند موجب کاهش کلسترول بد خون یعنی LDL شود. نکته جالب توجه اینکه پختن سبزی های حاوی لیکوپن مانند گوجه فرنگی می تواند جذب آن را افزایش دهد. در عین حال برخی مواد مغذی دیگر موجود در این سبزی ها مانند ویتامین C، فول ت و پتاسیم می تواند با لیکوپن اثر هم افزایی داشته و نقش خود را بهتر ایفا نمایند. 

سبزی های زرد و نارنجی

این دسته شامل سبزی های زرد یا نارنجی مانند هویج ، زردک ، کدو حلوایی ، سیب زمینی ، فلفل دلمه ای زرد یا نارنجی است .

اصلی ترین رنگدانه موجود در این دسته بتاکاروتن و ریبوفل و نوئیدها می باشند.

سبزی های زرد رنگ

بتاکاروتن علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی خود، پیش ساز ویتامین A محسوب می شود. که می تواند در افزایش قدرت ایمنی بدن ، کند شدن روند پیری سلولها (بخصوص سلولهای پوست ) و افزایش قدرت بینایی نقش مؤثری داشته باشد. مصرف  بیش از حد محصولات حاوی کاروتن می تواند موجب تغییر رنگ جزئی و موقتی پوست گردد که پس از گذشت چند ساعت به حالت اولیه بر میگردد.

ریبوفل ونوئیدها که علاوه بر سبزی های فوق در مرکبات ، چای و سویا وجود دارد خود انواع متفاوتی دارد که همگی آنها بعنوان آنتی اکسیدانهای برتر شناخته می شوند. بهترین نقش این رنگدانه ها خواص ضد ویروسی و باکتریایی ، ضد حساسیت و ضد التهاب آنهاست . همچنین در کنار ویتامین C می تواند به استحکام استخوانها و دندانها، بهبود زخم و محافظت از پوست کمک کند. 

بخش دوم رنگ شناسی سبزیجات و خواص سبزیجات بر اساس رنگ هایشان را از اینجا دنبال کنید .


همه مطالب این وبلاگ در پکیج آماده و کاملتر در اپلیکیشن سبزینه

دانلود اپلیکیشن سبزینه


  •  مطالب مرتبط :

آموزش ست کردن رنگ لباس (چطور رنگ لباس هایمان را با هم ست کنیم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.