نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

در وبلاگ سبزیجات،با آموزش های متنوع و معرفی کتاب های اندرویدی آشنا می شوید، مانند:نحوه کاشت سبزیجات،دانلود کتاب سبزیکاری،پرورش سبزیجات در آپارتمان،کشت خیار در گلخانه،کاشت خیار درختی در گلدان،سبزیکاری در گلدان،سبزیکاری در منزل،کاشت خیار زمینی،میزان تولید خیار گلخانه ای در 1000 متر،کست خیار در گلخانه،فصل کاشت سبزیجات ،سبزی،سبزیجات،ترب،ریحون،ریحان،کاشت ریحان،فصل کاشت سبزیجات،کشت گلخانه ای گوجه فرنگی،کود مخصوص خیار،طرز کاشت ریحان در گلدان

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

روش های ضد عفونی کردن خاک

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ

معرفی انواع روش های ضد عفونی کردن خاک

یکی از روش و کارهایی موثر قبل از مراحل کاشت بذر ضد عفونی کردن خاک از هرگونه قارچ، گیاهان انگلی، نماتودها، باکتری های غیر مفید و بعضی آفات ها می باشد.

لذا برای پیشگیری از خسارت این عوامل ، باید بستر را حداقل تا عمق ٢٥ سانتیمتری ضد عفونی کرد. این عمل به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه ی آموزش های کاشت سبزی به تشریح روش های کاربردی ضد عفونی کردن خاک می پردازیم.

روش ضد عفونی کردن خاک

دانلود اپلیکیشن سبزینه

الف ) ضدعفونی کردن بستر کشت (خاک) به  وسیله بخار آب :

 

این روش بیشتر برای گلخانه ها قابل استفاده است . در صورتی که امکان استفاده از دستگاه های تولید بخار در نزدیکی مزرعه باشد، پس از پوشش سطح خاک به وسیله نایلون ، تزریق بخار آب از سطح خاک با استفاده از لوله های پلی اتیلنی مشبک و یا از زیر بستر توسط لوله های مشبک تعبیه شده تا عمق ٢٥ سانتیمتری خاک انجام می شود. در این روش تزریق بخار آب به مدت ٦-٢ ساعت باعث رسیدن دمای خاک به ٨٠ درجه سانتیگراد شده و ضد عفونی کردن خاک در حالی صورت میگیرد که تا حدودی ساپروفیت های طبیعی حفظ میگردند و این بهتر از زمانی است که در خاک١٠٠ درصد خلل زیستی به وجود آید. زیرا با استریلیزاسیون کامل، پاتوژن های مضر بلا فاصله رشد خواهند کرد. 

ب) ضدعفونی کردن بستر کشت به وسیله اشعه خورشیدی :

 

 برای این منظور بستر خاکی را پس از پخش انواع کودهای حیوانی مورد نیاز (به میزان ٣٠-٢٠ تن در هکتار) شخم زده و پس از مخلوط شدن کامل خاک با کود، آن را آبیاری غرقابی می نمایند. پس از فروکش کردن آب آبیاری ، روی سطح زمین را با ورقه های نایلونی عریض پوشانده و لبه های نایلون به عمق ٢٠ سانتیمتر زیر خاک برده می شود. به طوری که نایلون محکم نگهداری شده و در مقابل باد دوام داشته باشد. این عمل در ماه های گرم تابستان و به مدت حداقل ٦ هفته انجام می شود. پیش بینی میگردد با توجه به افزایش دمای لبه سطح خاک به وسیله انرژی خورشیدی و همین طور به وسیله تخمیر کودهای حیوانی ، بخش اعظم قارچ های خاک زی و بذر علف های هرز در این روش از بین بروند. ضمن اینکه پس از پایان کار، بستر مناسبی جهت کاشت فراهم خواهد شد.

ج) ضد عفونی کردن بستر خاک به وسیله سموم :

 

ج-الف) ضد عفونی به وسیله متیل بروماید:

 

اگرچه این روش اخیراً ممنوع شده ، ولی در صورت شدت آلودگی با رعایت تمام احتیاط های لازم در برخی موارد هنوز انجام می شود. به هر جهت توصیه می شود این روش با مشارکت یک نفر کارشناس حفظ نباتات اجرا شود. برای ضد عفونی کردنبستر با متیل بروماید بایستی سطح خاک صاف و بدون کلوخ بوده و رطوبت آن در حد ظرفیت مزرعه باشد. آن گاه نایلونی روی بستر پهن کرده و زیر آن به فواصل ده متر از یکدیگر بشقاب های پل ستیکی قرار داده می شود. سپس یک سر لوله منشعب از مخزن سیلندر گاز روی بشقاب ها نصب شده و اطراف نایلون کاملا با خاک پوشش داده می شود.

 

میزان مصرف گاز بسته به شدت آلودگی ١٠٠- ٥٠ گرم در متر مربع است . مدت ضد عفونی ٢٤ ساعت است و پس از آن می توان نایلون ها را جمع آوری نمود و پس از دو تا سه هفته از زمان ضدعفونی اقدام به کشت نمود. احتیاط های لازم در حین ضد عفونی و پس از برداشتن نایلون ضروی است . زیرا به هیچ وجه نباید گاز مربوطه تنفس شود و از نزدیک شدن افراد یا حیوانات به محل ضد عفونی تا دو ساعت باید جلوگیری شود.

 

 

ج-ب) ضدعفونی به وسیله متام سدیم :

 

این سم برای ضد عفونی بذور و جوانه های علف هرز، گیاهان انگل مثل گل جالیز، آفات و انواع قارچ های مضر خاک زی کاربرد دارد. این سم به صورت محلول به خاک اضافه می شود. به طوری که ١٥٠- ١٠٠ سانتیمتر مکعب سم در ده لیتر آب حل شده و برای هر متر مربع خاک استفاده می شود. سپس روی بستر به وسیله نایلون پوشش داده می شود تا سم به تدریج به صورت گاز متصاعد شده و با نفوذ در ذرات خاک ، عمل ضد عفونی انجام گیرد.

در زمان ضدعفونی دما نباید از ٦ درجه سانتیگراد کمتر باشد و مدت ضد عفونی بین ٥-١ هفته خواهد بود.

 

 

ج-د) ضد عفونی به وسیله مخلوط گرانول ریدومیل و بنومیل و یا مخلوط قارچ کش های خاکی دیگر:

 

در صورت عدم دسترسی به روش های ضد عفونی فوق الذکر، می توان برای هر ٥٠٠ متر مربع ، ٥ کیلوگرم گرانول ریدومیل را با یک کیلوگرم بنومیل مخلوط نمود و به نسبت یکنواخت در سطح زمین پخش کرد. آن گاه زمین را یک شخم و دیسک سبک زده و سپس کاشت را انجام داد. اگرچه طیف قارچ کشی این روش کم می باشد ولی به دلیل ارزان بودن و عملیات سبک آن به راحتی قابل انجام است .

 

 

 احتیاط های لازم :

 

 فرد سمپاشی کننده باید دارای ماسک بوده و از وارد کردن ابزار و ادوات کشاورزی و خاک ضد عفونی نشده در بستر ضد عفونی شده خودداری گردد. برای اطمینان از خروج گاز در زمان کاشت می توان مقداری از خاک ضد عفونی شده و خاک ضد عفونی نشده را در دو ظرف جداگانه قرار داده و روی آن بذر شاهی کاشت . در صورتی که بذر شاهی در خاک ضد عفونی شده هم سبز شد، معلوم می شود که گاز از خاک کاملا خارج شده و بستر برای کاشت آماده است . 

موارد بسیار دیگر در خصوص کاشت و داشت و برداشت سبزیجات در اپلیکیشن سبزینه 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.