نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

در وبلاگ سبزیجات،با آموزش های متنوع و معرفی کتاب های اندرویدی آشنا می شوید، مانند:نحوه کاشت سبزیجات،دانلود کتاب سبزیکاری،پرورش سبزیجات در آپارتمان،کشت خیار در گلخانه،کاشت خیار درختی در گلدان،سبزیکاری در گلدان،سبزیکاری در منزل،کاشت خیار زمینی،میزان تولید خیار گلخانه ای در 1000 متر،کست خیار در گلخانه،فصل کاشت سبزیجات ،سبزی،سبزیجات،ترب،ریحون،ریحان،کاشت ریحان،فصل کاشت سبزیجات،کشت گلخانه ای گوجه فرنگی،کود مخصوص خیار،طرز کاشت ریحان در گلدان

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

نحوه کاشت سبزیجات

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۶:۵۷ ب.ظ

کاشت سبزیجات به روش های مختلف

برای کاشت سبزی چند روش معمول و مرسوم است. فرقی نمی کند در باغچه باشد، یا باغ و یا در گلدان ولی اصول کلی روش کاشت سبزی در هر جایی یکی ست. 

معمول ترین و بهترین روش کاشت سبزی، کاشت مستقیم بذر در خاک باغچه یا مزرعه و گلدان و ... است، ولی در برخی گیاهان و سبزیجات، بهتر است، بعد از جوانه زدن بذر در مکانی مرطوب و دمای مطلوب، و رسیدن به مرحله نشاء اقدام به کاشت سبزی نشائی کرد.

البته قبل از اقدام به کاشت بذر سبزیجات در بحث های گذشته مطالبی در خصوص آماده سازی زمین قبل کشت سبزی از قبیل شخم زدن زمین ، کود دادن به خاک و آشنایی با انواع کود های حیوانی ، کود های گیاهی و کود های شیمیایی و انتخاب کود مناسب برای تامین مواد آلی خاک و روش های کود دادن به گیاه و خاک و همچنین در خصوص ضد عفونی کردن خاک کشاورزی برای بهبود عملکرد رشد گیاه سبزی ، صحبت کردیم برای مطالعه مباحث قبلی می توانید از ستون سمت چپ سایت به مطالب دسترسی داشته باشید.

 

در ادامه  به نحوه کاشت سبزیجات یا بهتر است بگوییم روش های کاشت سبزی می پردازیم:

همانطور که مطلع شدید به دو روش کشت مستقیم بذر سبزیجات و کشت نشایی سبزی جات می توان اقدام به کاشت سبزی نمود.

الف ) کشت مستقیم بذر :

   الف - 1) ضد عفونی کردن بذر :

 بذرها قبل از کاشت در زمین باید به وسیله سمومی از قبیل کاپتان ، بنومیل ، تیرام ، لیندین ، دیازینون و... ضد عفونی شوند. این عمل قبل از کاشت بسیار لازم و ضروری است . زیرا علاوه بر اینکه بذور را عاری از آفت و بیماری میکند، مانع از بین رفتن بذر و گیاهچه جوان در اثر حمله آفات و بیماری های خاک زی مانند قارچ ها، حشرات ، کرم ها و حشرات می شود.

 

خیساندن بذرهایی چون بامیه ، جعفری ، لوبیا که پوسته محکمی دارند، می تواند جوانه زنی را تسریع کند. بعضی کشاورزان بذر را به مدت ٢٤-١٢ ساعت در آب قرار می دهند و بعد از اینکه بذر را در آب قرار دادند در پارچه مرطوبی پیچیده و در جای مناسب نگهداری میکنند، تا بذر جوانه زند. 

  الف - 2 )  تعیین عمق قرار گیری بذر در خاک:

 قاعده معمول در عمق کاشت سبزی ها این است که بذر سبزی بایستی در عمقی حدود چهار برابر قطر بذر کاشت شود. البته این موضوع تحت تأثیر عواملی چون سختی پوسته بذر، بافت خاک ، میزان آب در دسترس گیاه و ... متفاوت است . بذوری مانند اسفناج ، چغندر، هویچ و... که پوسته سفت دارند و به کندی جوانه می زنند، عمیق تر از قاعده معمول کاشت می شوند. همچنین عمق کاشت در خاک شنی دو برابر خاک رسی است . در سال های خشک نیز عمق کاشت بذر بیشتر می شود. 

در بخش های بعدی در آموزش کاشت تک تکِ سبزی ها به این نکته جداگانه پرداختیم . مطالب بالا یک قاعده ی کلی برای تعیین عوق خاک برای کاشت بذر محسوب می شود.

  الف - 3 ) کشت مستقیم بذر به روش کرت بندی و دست پاش :

 

در این روش زمین را به قطعات کوچک تری به نام کرت تقسیم میکنند. هر کرت به وسیله بندِخاکی کوتاهی که بند کرت نامیده می شود از کرت مجاور جدا می شود.سپس بذور به صورت دست پاش در کرت ها کاشت می شوند. در چنین روشی ، کرت ها به روش غرقابی آبیاری می شوند. خب این روش معایب عمده ای هم داره ، در ادامه به اشاره کرد:

 نحوه کاشت سبزی

 

- توزیع غیر یکنواخت بذر و به دنبال آن رویش غیر یکنواخت گیاه در سطح مزرعه از مهم ترین معایب روش کرتی است .

 

 - استفاده از روش غرقابی برای آبیاری کرت ها، خود مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد. به طوری که اگر گیاه حساس به زهکشی و تهویه خاک باشد، آبیاری زیاد و غیر اصولی به میزان زیادی محصول را کاهش می دهد. از طرفی اگر کرت ها دارای شیب هر چند جزئی باشند جریان آب موضوع را تشدید کرده و علوه بر فرسایش خاک ، شسته شدن بذر و کود به همراه آب و تجمع آن ها در انتهای کرت ها دیده می شود.

 

 - کار کردن در بین بوته ها برای انجام عملیات داشت و برداشت بسیار مشکل است ، به نحوی که رفت و آمد بین بوته ها به سختی صورت میگیرد و گاهی بوته ها از این موضوع آسیب می بینند. وجین علف های هرز، کوددهی ، سمپاشی و... نیز با مشکلات مخصوص به خود همراه است .

 

در این روش بذر سبزیها در اسرع وقت و بدون هیچ نظم وترتیبی روی زمین پاشیده می شود و سپس با وسایلی مثل شن کش و یا ماله با خاک مخلوط می شود معمولا قبل از بذر پاشی زمین را آبیاری می کنند . بعضی از سبزی ها مثل اسفناج ، ترتیزک ، تربچه ، جعفری ، شوید و غیره که زمین را زود می پوشانند و فرصت رشد علفهای هرز را نمی دهند به این صورت پاشیده می شوند .

بهتر است در این روش قبل از بذر پاشی ، خاک آبیاری شود، زیرا ممکن است بعد از بذرپاشی ، بذرها در اثر فشار آب ، جابه جا شوند، بعد سعی میکنیم بذرها را بطور بکنواخت به وسیله دست بر روی زمینی که قبلا کرت بندی و آماده کاشت شده است ، پخش کنیم ، سپس آنرا با وسایلی مانند شن کش و ماله زیر خاک می کنند و روی بذرها را کود دامی پوسیده الک شده می پاشیم . بذرهای ریز مثل کاهو، شاهی ، هویج وجعفری را باید بسیار سطحی کاشت به طوری که بیش از ٣-٢ میلیمتر خاک روی بذر قرار نگیرد.

تصویر زیر نرم و صاف کردن خاک باغچه با شن کش :

روش های کاشت سبزیجات

ادامه دارد ...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۷
parham admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.