نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

روش کاشت سبزیجات در منزل ، مانند ریحون ، ترب در گلخانه ، باغچه ، مزرعه ، گلدان و آپارتمان و دانلود کتاب سبزی کاری

نحوه کاشت سبزیجات

در وبلاگ سبزیجات،با آموزش های متنوع و معرفی کتاب های اندرویدی آشنا می شوید، مانند:نحوه کاشت سبزیجات،دانلود کتاب سبزیکاری،پرورش سبزیجات در آپارتمان،کشت خیار در گلخانه،کاشت خیار درختی در گلدان،سبزیکاری در گلدان،سبزیکاری در منزل،کاشت خیار زمینی،میزان تولید خیار گلخانه ای در 1000 متر،کست خیار در گلخانه،فصل کاشت سبزیجات ،سبزی،سبزیجات،ترب،ریحون،ریحان،کاشت ریحان،فصل کاشت سبزیجات،کشت گلخانه ای گوجه فرنگی،کود مخصوص خیار،طرز کاشت ریحان در گلدان

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

روش های صحیح کود دادن به خاک و سبزی جات و اثرات آن

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۴۲ ب.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

روش صحیح کود دادن به خاک و گیاه - کود های شیمیایی

برای آشنایی با انواع کود های شیمیایی این مطلب را بخوانید 

خب دوستان، در مباحث قبلی با کود های مورد نیاز برای کاشت سبزی آشنا شدیم، حالا در این پست به روش های صحیح کود دادن می پردازیم که اهمیت این موضوع ، در نحوه ی رشد گیاهان و سبزیجات یک امر حیاتی است.  

با آن که مقدار و نوع توصیه شده اهمیت زیادی دارد، روش و موقع مصرف کود شیمیایی نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است . کود بایستی طوری و موقعی به خاک داده شود که حداکثر استفاده را به گیاه برساند. این موضوع ایجاب میکند که روش مصرف کود با توجه به نوع کود و گیاه معین شود. ذیلا  روش های مصرف کودهای شیمیایی را شرح خواهیم داد. 

کود های شیمیایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۴۲
parham admin

کود های شیمیایی مورد نیاز برای کاشت سبزیجات

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۱۹ ب.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

 . . . ادامه از بخش تامین کود های مورد نیاز برای کاشت سبزیجات

  تغذیه خاک توسط کود های شیمیایی - بخش دوم

   آیا می دانید برای تقویت خاک و رشد سبزیجات به چه کود هایی نیاز است ؟

   در ادامه با ما همرا باشید ...

وجود ١٦ عنصر غذایی برای رشد گیاه ضروری و لازم است . که در ادامه مهمترین آن ها را نام برده و شرح می دهیم .

کودهای طبیعی کم کم درخاک می پوسند و مواد غذایی را در مدت طولانی در اختیار گیاه قرار می دهند به همین جهت سال اول کشت بخصوص برای سبزی هایی که مواد غذایی بیشتری از زمین جذب می کنند ممکن است لازم  باشدکود شیمیایی نیز مصرف  شود. 

کود های شیمیایی

بهتر است از کود شیمیایی کامل شامل ازت ، فسفر، و پتاس به مقدار یک کیلوگرم  برای ١٠ متر مربع (برای کرت ٤×٢ مقدار ٨٠ گرم کافی است ) استفاده شود. علاوه بر کود کامل پس از هر چین و یا قبل از گلدهی سبزی های میوه ای می توانید از کود سرک ازته استفاده کنید.

کود باید یکنواخت در سطح باغچه پخش شود، زیرا تجمع کود در قسمتی از خاک باعث سوختگی گیاه می شود و در قسمت های پخش نشده ، بوته ها ضعیف تر خواهند شد. سوختگی را با آبیاری می توان رفع کرد. مصرف  کود شیمیایی باید حتماً با نظر کارشناسان کشاورزی باشد.  پس از زیر خاک کردن کود، زمین را باید با استفاده از شن کش صاف کرد.

در ادامه با انواع کود های شیمیایی مورد نیاز برای تقویت خاک و رشد سبزجات آشنا می شوید . با ما همراه باشید :

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۱۹
parham admin

نحوهی کاشت سبزیجات

رنگ شناسی سبزیجات - بخش دوم ادامه از بخش اول ...

خواص سبزی های سفید رنگ

تمامی سبزی های سفید رنگ ، شامل سبزی هایی مانند سیر، پیاز، پیازچه ، شلغم ، کلم سفید و گل کلم می شوند. مهمترین رنگدانه موجود در آنها عبارتند از آلیسین و ایندول ها.

آلیسین که بیشتر در سیر، پیاز و پیازچه وجود دارد می تواند موجب کاهش کلسترول خون ، کاهش فشار خون و افزایش توانایی بدن در مقابله با میکروبها شود. آلیسین بعنوان یک ماده ضد آترواسکلاروز شناخته می شود که می تواند از ایجاد پلک های چربی در عروق بدن جلوگیری نماید. همچنین بعنوان ضد قارچ های پوستی می تواند در درمان و یا پیشگیری از عفونت های پوستی کمک نماید. 

دسته سبزی های سفید رنگ

نکته مهم در مورد آلیسین این است که حرارت زیاد و طولانی مدت و ریز کردن زیاد خصوصاً با چاقوی کند می تواند آنرا تخریب کرده و از خواص این ماده ارزشمند کم کند .

ایندول ها که در انواع کلم ها وجود دارند موجب کاهش خطر و افزایش توانایی بدن در مقابله با انواع سرطانها و تنظیم هورمونهای جنسی می شود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۱۵
parham admin

نحوهی کاشت سبزیجات

رنگ شناسی سبزیجات - بخش اول

 فوتوکیمیکال چیست

سبزی ها یکی از گروه های غذایی بسیار ارزشمند محسوب می شوند که در هرم غذایی روزانه جایگاه ویژهای دارند و بعد از نان و غلات بیشترین مقدار مصرف  یعنی ٥-٣ واحد را به خود اختصاص می دهند.

این گروه غذایی دسته وسیعی را شامل شده و حاوی انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین A و B می باشند. همچنین املاح ضروری بیشماری مانند کلسیم ، آهن ، روی ، منیزیم و سلنیوم دارند.

فیبر موجود در سبزی ها یکی دیگر از مواد غذایی غیر قابل هضم است که فوائد بیشماری از جمله افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش ، جلوگیری از یبوست و سرطانهای روده بزرگ و کاهش چربی های خون را دارند. آنتی اکسیدانهای موجود در سبزی ها یکی دیگر از اکسیرهای سلامت بخش سبزی ها بشمار می آید.

رنگ موجود در سبزی ها امروزه یکی از عوامل مورد توجه علوم پزشکی است که بر اساس رنگدانه ها و مواد شیمیایی موجود در آنها که اصطلاحا به آن فیتوکمیکال گفته می شود بصورت رنگ هایی متفاوت و البته زیبا در آمده که گاهی آن را در یک نوع سبزی نیز می بینیم  (مانند فلفل دلمه ای به رنگ های زرد، سبز، قرمز) در حالیکه خواص بسیاری در آنها وجود دارد. آنچه در این قسمت آمده دسته بندی سبزی ها بر اساس رنگ و خواص موجود در آنها می باشد.

در ادامه نسبت رنگ ها به خواص سبزی ها بیشتر می پردازیم ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۳۱
parham admin

تامین کود های مورد نیاز برای کاشت سبزیجات

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸ ق.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

 

آماده سازی زمین – کود دهی

لزوم تأمین مواد آلی و غذایی به گیاه :

سبزی ها مواد غذایی زیادی از زمین جذب می کنند، بنابراین زمین سبزی کاری باید سرشار از مواد غذایی باشد، کودهای طبیعی (کود سبز، دامی ، کمپوست ) هم مواد غذایی مورد نیاز خاک را تأمین می کند، هم زمین را پوک کرده و منافذ را زیاد می کنند.

 بطور متوسط برای هر متر مربع باغچه باید متوسط ٥ کیلوگرم کوددامی اضافه شود. (٧-٢ کیلوگرم در متر مربع بسته به نوع سبزی ) سبزی های برگی به کودهای ازته بیشتر، سبزی های ریشه ای به کودهای فسفاته بیشتر و سبزی های میوه ای برای باروری و زودرسی میوه به کودهای فسفاته و پتاسه و قبل از گل دهی به کودهای ازته نیاز دارند.

تغذیه مطلوب یکی از فاکتورهای محیطی مهم در رشد گیاه است ، که به همراه فاکتورهای دیگر از قبیل نور، حرارت ، رطوبت ، pH و... رشد بهینه گیاه را باعث می شود. از آنجا که کاشت و برداشت مکرر از زمین های کشاورزی موجب کاهش عناصر غذایی موجود در خاک  می شود و رشد گیاه را با مشکل روبرو می سازد، بایستی با استفاده از کودهای طبیعی و شیمیایی زمین را تقویت کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۱۸
parham admin

شخم زدن زمین و مراحل آماده سازی برای کاشت

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۵۷ ق.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

آماده سازی زمین و حاک از لحاظ فیزیکی قبل ار کاشت سبزی

برای اینکه در محل یا زمین سبزی کاشت شود ، ابتدا باید عملیاتی با ابزار های گوناگون انجام داد تا به زمین مطلوب جهت کشت و عمل آوری مناسب دست یابیم . هرچند زحمت زیادی باید کشیده شود ولی برای کاشت سبزیجات حیاتی و لازم است . چون بذر ها و نشاء ها باید از خاک نرم و آماده و غنی از مواد لازم برای رشد ، برخوردار باشند تا محصول پرباری نصیبتان گردد.

شخم به معنای شکاف زمین و زیر و رو کردن خاک (به طرق دستی و ماشینی ) است و یکی از عملیات مهم زراعتی محسوب می شود که در نتیجه آن وضعیت مناسبی برای رشد ریشه ایجاد می شود. از طرفی نفوذپذیری آب و هوا به داخل خاک بهتر صورت میگیرد.

شخم زدن زمین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۲:۵۷
parham admin

آشنایی با اصطلاحات در سبزیکاری

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ق.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

اصطلاحات کشاورزی و سبزی کاری

زهکشی :

 

به تخلیه آب اضافی از خاک زهکشی اطلاق میگردد. زهکشی خاک های با بافت سنگین دچار مشکل است .

 

 

تهویه :

 

ورود و خروج هوا به داخل خاک ، تهویه نامیده می شود. هر چه بافت خاک سبک تر باشد و خاک از تخلخل بیشتری برخوردار باشد تهویه آن مناسب تر است .

 

 

اسیدتیه : (pH)  

 

به میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک گفته می شود. pH زیر ٧ اسیدی ، pH بالا ی ٧ قلیایی و pH معادل ٧ خنثی نامیده می شود.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۲:۲۱
parham admin

تقسیم بندی و کاشت سبزیجات بر حسب فصل های سال

دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۴۹ ق.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

تخم سبزی ها را در چه فصلی بکاریم بهتره ؟

فصل مناسب برای کشت سبزی

سبزی ها را بر اساس میزان مقاومتشان به سرما وگرما به دو گروه تقسیم بندی می کنند؛ تصویر زیر جدول گروه بندی کلی سبزی ها بر مبنای ضرورت کشت در هر فصل را نمایش می دهد:

گروه بندی سبزی جات

 

الف ) سبزی های قابل کشت در فصل های سرد سال 

این نوع سبزی ها در دمای کم (حدود ٢ تا ٣ درجه سانتیگراد) می توانند جوانه بزنند و بهترین رشد را در دمای ١٨-١٦ درجه سانتیگراد دارند و سبزی های فصل خنک معمولا دارای ریشه سطیح هدنتس بانبراین به تذغیه و آبیاری ب رتشی ی نایز دارندو در مانطق گرمسری در پائیز و زمساتن کشت می شوند.

تعدادی از سبزی های فصل خنک عبارتند از: نعناع ، تربچه ، جعفری ، گشنیز، تره ، اسفناج ، پیازچه ، پیاز، کرفس ، شاهی ، هویج ، شلغم ، کاهو، چغندر لبویی ، سیب زمینی و . . .

  • سبزی های فصل خنک شرایط زیر را دارند :

 

  1. در برابر یخبندان مقاومت بیشتری دارند.
  2. بذر در دمای پایین جوانه می زند.
  3. گیاه معمولا کوچک است و ریشه سطحی دارند.

ب) سبزی های قابل کشت در فصل های گرم سال

 

این سبزی ها در بهار و تابستان کشت می شوند و برای جوانه زدن به دمای ١٠ تا ١٥ درجه سانتی گراد نیاز دارند و در دمای حدود ٢٤ درجه بهترین رشد را دارند و بیشترین محصول را می دهندو دارای ریشه های عمیق می باشند؛ ١ تا ٢ متر در زمین نفوذ می کنند، تعدادی از این سبزی ها عبارتند از: خیار، گوجه فرنگی ، انواع فلفل ، بادمجان ، کدو، خربزه ، طالبی ، هندوانه و ...

 

  • سبزیهای فصل گرم معمولا دارای شرایط زیر هستند :

 

  1. در برابر سرما و یخبندان حساس هستند.
  2. بذر در دمای بالا جوانه می زند.
  3. گیاه بزرگتر و ریشه عمیق دارند.



در همین پست باید عرض کنم که در دسته بندی سبزیجات می توان دسته بندی بر حسب قسمت قابل خوردن سبزی ها را در این پست یاد آور شویم :

 ج ) دسته بندی بر حسب قسمت های قابل خوردن گیاه سبزی :

  • سبزی هایی که ریشه خوراکی دارند (چغندر، هویج ، تربچه و ...) و یا غده آن مصرف  می شود (پیاز، سیر و ...)
  • سبزی هایی که ساقه خوراکی دارند (مارچوبه ، سیب زمینی ، کلم قمری ، ریواس و ...)
  • سبزی هایی که برگ خوراکی دارند (کلم ، کرفس ، کاهو، شوید، اسفناج ، شاهی ، جعفری ، نعناع ، ترخان ، مرزه ، شنبلیله ، کلم پیچ و ...)

البته سبزی هایی مانند کرفس و کاهو و سیر و پیازچه هم برگ و هم ساقه آنها خوراکی می باشد.

  • سبزی هایی که میوه خوراکی دارند که خود شامل دو دسته می شوند: میوه نارس آنها خوراکی است (خیار، بامیه ، کدو، ذرت شیرین و ...) و میوه رسیده آنها خوراکی است (بادمجان ، خربزه ، فلفل ، گوجه فرنگی ، هندوانه و ...)
  • سبزی هایی که دانه خوراکی دارند (نخود فرنگی ، لوبیا، باقلا ، ذرت بل لی و ...)
  • سبزی هایی که گل خوراکی دارند (کلم گل ، کلم بروکلی ، آرتیشو و ...)
  • سبزی هایی که دانه غل ف خوراکی دارند (لوبیا سبز)

البته در بعضی موارد : اندامهای مختلف یک سبزی استفاده می شود (چغندر و تربچه ) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۰۱:۴۹
parham admin

کاشت سبزی بر حسب روش تولید

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۳۷ ب.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

دسته بندی روش های تولید سبزی 

تولید سبزی

برای تولید سبزی روش ها و اهداف مشخصی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم :

به طور خلاصه از روش های تولید سبزی بر حسب هدف و نوع آن می توان به موارد زیر اشاره داشت :

 

الف : مصرف  خانگی 

ب: تولید برای بازارهای محلی 

ج: تولید برای فرآوری  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۳۷
parham admin

روش های کاشت سبزی به چند صورت امکان پذیر است

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳ ق.ظ

نحوهی کاشت سبزیجات

آموزش کاشت انواع سبزی جات در منزل ، مزارع و آپارتمان ها

اپلیکیشن سبزینه

سبزی جات در زمین های وسیع و مزارع عموما به چند روش ، بسته به امکان انجام آن و شرایط موجود اقلیمی کاشت می شوند.

در روش اول کاشت سبزی به صورت جوی و پشته انجام می گیرد . در این روش مانند تصویر زیر کرت بندی باید اجرا شود. در مطالب بعدی در خصوص روش های دیگر صحیت خوهیم کرد.

 

روش جوی و پشته

 

شکل گیری و درج کامل مطالب در سایت زمان بر خواهد بود ؛ چنانچه تمایل دارید کل مطالب در خصوص کشت سبزیجات و نحوه ی کاشت سبزی و ایجاد بستر مناسب برای کاشت سبزی ها (خاک مناسب) و چگونگی کود دهی و سم پاشی (کاشت ، داشت برداشت انواع سبزیجات) می توانید از لینک زیر دریافت کنید .

 

 دانلود کتاب آموزش کاشت انواع سبزی جات (سبزینه)

  • عنوان اپلیکیشن : سبزینه
  • فرمت کتاب : اندروید
  • قمیت : 5000 تومان
  • حجم : 15.4 مگا بایت
دانلود از کافه بازار
      صفحه سایر آموزش های متنوع در کافه بازار (AppFile)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۱۳
parham admin